Isnin, Januari 15, 2007

Berita : Isu bumiputera dalam FTA

WASHINGTON 14 Jan. – Keutamaan kepada bumiputera kekal sebagai “isu paling mencabar” dalam perbincangan perdagangan bebas Amerika Syarikat-Malaysia yang sedang berjalan, kata ketua perunding AS, Barbara Weisel.

Sementara AS tidak melihat kepada menghapuskan sama sekali program sosial bagi orang-orang Melayu dan kumpulan-kumpulan pribumi, “Kami mahu melihat lebih ketelusan, lebih boleh diramal” terutamanya dalam pemerolehan dan perkhidmatan kerajaan,” katanya dalam persidangan berita maya berikutan pusingan perbincangan keempat di San Francisco di sini baru-baru ini.

Dalam sektor perkhidmatan, AS mendesak liberalisasi keutamaan bumiputera dalam telekomunikasi, perkhidmatan kewangan, penghantara ekspres, komputer dan pengedaran kuasa, katanya.

Menggelar isu bumiputera “amat sensitif... penting daripada segi politik”, Weisel berkata, tiada ruang bagi tolak ansur.

“Saya fikir terdapat cara-cara untuk mencari penyelesaian kepada isu-isu ini yang tidak menjejaskan dasar-dasar yang telah wujud bagi masa yang lama dan membolehkan kerajaan Malaysia membuka pasaran.”

Bagaimanapun, isu keutamaan-keutamaan bumiputera perlu diusahakan sebelum kedua-dua pihak boleh menghasilkan persetujuan yang komprehensif.

“Kami tidak sanggup menutup perundingan dan datang semula kepadanya dalam masa lima tahun,” katanya.

– Bernama

Tiada ulasan: