Jumaat, November 17, 2006

Kepimpinan Islam : Necmettin Erbarkan


Necmettin Erbarkan, pengasas gerakan Islam moden di Turki jika diajak berdiskusi mengenai teknologi, ia akan berbicara sebagai seorang pakar teknologi. Jika diajak berbicara tentang politik, dia akan berbicara sebagai tokoh yang menyedari dan memahami serta mengalami kehidupan politik. Apabila berbicara tentang suatu desa ia akan menjelaskan sejarahnya dan penduduknya. Apabila berbicara tentang kilang ia akan menjelaskan seperti layaknya seorang pakar.

Tokoh ini mampu mendirikan sebuah pergerakan Islam padahal berbicara tentang Islam di Turki suatu hal yang jarang terjadi, dan undang-undang Turki memandang sepatah perkataan Islam boleh mengakibatkan perlakunya menginap di sel penjara selama lima tahun!


Pemimpin Islam di zaman sekarang dituntut memiliki wawasan yang luas dan ilmu pengetahuan yang mencakupi keseluruhan aspeknya sehingga ia mampu mendorong pergerakan Islam kehadapan dalam waktu dan tempat yang sesuai.

Pemimpin Islam harus memegang erat prinsip, ajaran dan konsep. Tidak boleh mundur dalam keadaan apapun. Seorang tentera kadang-kadang kuat kadang-kadang lemah akan tetapi panglima adalah adalah orang yang menentukan sikap, mengobarkan seruan atau menghilangkannya.


Jika kita memandang bahawa misi pengajaran adalah unsur pergerakan Islam moden yang konsep-konsepnya berdasarkan pada Al-Quran dan Assunnah Nabi S.A.W yang suci, maka para pemimpin pergerakan harus berpegang kepada prinsip-prinsip ini : menegaskan dan iltizam serta menerapkan prinsip-prinsip ini agar di ikuti oleh anak buahnya.

Tiada ulasan: