Rabu, November 08, 2006

MOTIVASI : KENALI SRIKANDI MASA DEPAN (TAHUN 2020)

NAMA : SITI EISYA ABDULLAH
UMUR : 19 TAHUN
ASAL : KOTA BHARU
STATUS: PELAJAR PENGURUSAN PERNIAGAAN
CITA-CITA : USAHAWAN ANTARABANGSA

Eisya ialah seorang gadis berwawasan. Gadis ayu yang menjadi idola di akademi pengajiannya. Mempunyai perawakan yang menarik. Diserikan lagi pakaian jubah dan tudung labuh serta pakaian akhlaknya yang mulia. Akalnya tajam dan mudah memahami. Beliau juga mempunyai kejenihan wajah yang menenangkan setiap yang memandangnya.

Pendek kata , dia adalah seorang gadis yang telah di didik dengan sifat malu untuk melakukan perkara yang tidak baik, besederhana dalam kehidupan, menghargai diri sendiri, ikhlas dalam perbuatan dan bijak bergaul. Dia ibarat kuntuman mawar yang mekar dan mengharumkan suasana, namun tetap terjaga dan terpelihara. Dialah yang menjadi corak reformasi rakan-rakan sebayanya samada di sudut pemakaian .akhlak, akademik dan lain-lain.

Di rumah dia menjadi kebanggaan keluarga. Dialah anak yang taat , seorang kakak yang mampu menjadi ikutan(qudwah) kepada adik-adiknya serta kebanggan abang dan kakaknya. Dia sedar bahawa dia perlu menjaga nama baik dan maruah keluarga bila berada di luar rumah kerana dia tahu "Seribu wanita melangkah,pasti lahir seribu fitnah".

Eisya juga adalah gadis yang disayangi masyarakat sekelilingnya. Gerak geri, pertuturan dan pergaulan menjadi model dan ikutan kepada masyarakat sekeliling. Dia pandai menyesuaikan diri dengan keadaan dan suasana masyarakat . Apatah lagi dia adalah gadis yang berpendidikan dan terpelajar, dia selalu membimbing masyarakat melalui pelbagai aktiviti seperti usrah, persatuan dan sebagainya.

Eisya sedar, bahawa tanggungjawab pada hari depan terlalu besar. Kalaupun tidak menjadi pemimpin masyarakat, boleh jadi dia mungkin seorang ibu kepada seorang Presiden Negara, atau isteri seorang perdana menteri pada masa akan datang jika ditakdirkan itu tanggungjawabnya. Jadi dia mempunyai wawasan yang jelas untuk masa depannya, jadi dia telah mempersiapkan diri dengan pelbagai ilmu pengetahuan.

Ada banyak lagi yang nak diperkatakan tentang Eisya, dialah contoh gadis cemerlang yang menjadi idaman lelaki beriman serta berpotensi besar untuk pengubahan minda dan konsep masyarakat terhadap sesuatu perkara. Personalitinya umpama memegang sebatang pena hikmat yang cukup berkuasa. Hujung pena itu bisa mencoret apa sahaja impian untuk direalitikan.

Yang pasti, dialah model remaja masa depan yang bakal menggoncang dunia serta menjadi tonggak kebangkitan semula Islam di akhir zaman.

Tiada ulasan: